torsdag 28 september 2017

Litegrann om denna blogg


In Swedish. -- Denna blogg har funnits ett tag. Härmed en presentation.




Jag står på en udde vid Södra sundet. Himlen är ljus. Några dimstråk flyter fram över vattnet.

Fågellivet är ganska markant här. Kväkande änder, tornseglare, gråtrutar, skator, måsar. Jaminsann. Och små bruna varelser som jag inte vet namnet på. Brunsparvar, kanske?

Här finns det mycket. Jag står och tar in scenen, ser simhallen på andra sidan, domkyrkan på kullen, diverse bebyggelse inbäddad i grönska. Vattenspegel, gästhamn. Och så parken där jag själv står.

Och så, i skyn, hörs plötsligt ett klagande läte.

Vad är nu detta...?

Och sedan ser jag två svanar passera, görande en överflygning och sikta mot Västra kanalen för att omsider landa i nattviken.

Svanar: så mytologiskt. Lohengrin, Völundskvädet, Östan om solen och nordan om jorden...

- - -

Den här bloggen har funnits sedan november 2007. Det är snart dags för tioårsjubileum, med andra ord. Men inte idag.

Tills jubileet stundar kan ni kolla in nioårsjubileet. Eller varför inte femårsjubileet.

På denna blogg finns annars ett och annat. Som nationaldagstal. Här är det senaste.

På bloggen finns även detta debattinlägg om en svensk kulturikon, Åsa Linderborg och hennes vurm för Lenin. Det handlar om hur hon ansåg att "Lenin öppnade för en ny kultur."

Det kanske kan intressera.

- - -

Jag postar allt möjligt på denna blogg. Sakligheter och mer friflygande texter. Till det senare hör poesi och dylikt. Här är till exempel dikten "På Tempelberget".

Och här är Norrlandsdikten "Solsken över ett kalhygge". Jag föddes i Norrland 1965. Här är hela min biografi.

Jag är norrlänning och mer Norrland finner man här, i ett inlägg kallat Åselehaiku.

- - -

På bloggen har det genom åren recenserats diverse skönlitteratur. Här är tre exempel ur högen:

. Borges: Ficciones (1945)

. Hassel: Döden på larvfötter (1958)

. Wilderäng: Midvintermörker (2012)

- - -

Und so weiter. På denna blogg finns det med andra ord mycket.

Jag kan fortsätta länka i all oändlighet men detta får räcka. Nu ska jag gå på Kabyssen och dricka en kopp öl.




Relaterat
Arméstaben: SoldF 1957
Evola: Ride the Tiger (1961)
Nicholls: Fantasi och vetenskap i science fiction (1984)
Finland efter 1945

Inga kommentarer: