lördag 25 februari 2017

Typer: Naturlig Människa


Jag har tidigare på bloggen haft inlägg om TYPER. Se här och här. Det är skarpskurna porträtt, i jagform, av olika typer man möter i sin vardag -- i västvärlden -- i 2000-talets verklighet.




Och nu är det dags igen. Typgalleriet fortsätter. Idag gör jag en liten formmässig avvikning; vederbörande får uttrycka sig i ett poem. Men det är alltfort en redogörelse i jagform av en säpräglad typ, som idag är en den naturliga människan.

- - -




Lammkött på krogen
nerkabbat på gatan
och mussigurr-gurr fram på kvällskvisten...

Ser lite på Andra Chansen
tar sista dansen –
gör några dragningar på Ica Maxi
undervisar ungarna om
nihilism
lagar vegetariskt och
de älskar det –

Ideologier, mönster,
program kommer och går
men solskenet på balkongen består...

Jag tror inte på något, jag tror
bara på livet, instinkterna, impulserna,
blodet, det omedvetna --

Jag är en helt naturlig och fri människa,
jag lever i elementen, solar och
badar, njuter en brasa, ser på fåglar
som svirrar i det blå --

Detta är det naturliga -- men att leva sitt
liv med tanke-vilja tror jag inte på
ty jag kan ej tänka och ej vilja.

Barnen bör styra världen, barnen
och min katt, för min katt är så
intelligent så.




Relaterat
Eld och rörelse: fri pdf
Typ: Förståndig
Typ: Turist

Inga kommentarer: