tisdag 22 november 2016

Nioårsjubileum


This is the nine-year jubilee of this blog, presented in Swedish. -- Det är alltså nioårsjubileum för Galaxen idag. Det första inlägget postades 22/11 2007. Det var en annan värld då, tänk vad tiden går.




Bloggen fyller nio år idag. Tjoho.

Jag har inget särskilt att säga om bloggens förflutna just nu. Annat än att denna blogg har varit en trevlig hobby under dessa år. Från november 2007 till idag.

Jag har genom åren bloggat om ditt och datt. För att ge ett slags tvärsnitt av eländet denna jubileumsdag, härmed några länkar till personer jag bloggat om.

Ska vi börja i Sverges samtid kan man ju nämna detta inlägg om David Nessle. Nessle är en serietcknare och kreatör som kan förtjäna några rader.

Och en figur som vagt påminner om Nessle är Leonard Borgzinner. Denne norrman avled 1990 och förtjänar också några rader. En kreativ, särpräglad man, allt annat lika.

- - -

Det handlar om människor på min blogg. Går man till andliga storheter finns det ju några stycken. Men jag inskränker mig till de mer biografiska texterna. T.ex en sådan som den om Vivekânanda. Han var en indisk guru som verkade under början av 1900-talet. Han och hans lärare Râmakrishna hade sina poänger.

Fler porträtt av andliga typer som getts på bloggen, är t.ex denna över Carlos Castaneda. Denna länk går till en recension av hans första bok. Här har ni bloggens hela Castanedatråd.

- - -

Nioårsjubileum idag alltså. Så denna dag är "lite festlig". Men denna feststämning får inte gå för långt. Den ska inte hindra mig från att polemisera om ditt och datt. Som i de länkar jag gett som ibland har lejonklon framme.




Relaterat
David Nessle skrev "Stadsliv"
Leonard Borgzinner
Carlos Castaneda

Inga kommentarer: