söndag 1 juli 2012

Den där norrmannen


Breivik ska dömas den 24 augusti. Dessförinnan är det årsdagen av Utöyadådet. Det skedde som alla vet den 22 juli. Det är tre veckor dit. svd




Jag går därför igenom vad jag skrivit om terroristen Breivik. Jag citerar och länkar till mina många inlägg. Inlägg 1-3 finns citerade här, inlägg 4-6 här.

Och sedan då? Vad skrev jag i inlägg nr 7? Det var den 3 augusti förra året som jag la upp mitt sjunde inlägg om Breivik. Det handlade om hans musiksmak, torgförd i manifestet "2083 - a European Declaration of Independence." Framför allt gillade norrmannen Clint Mansells "Requiem for a Dream", använd i trailern till "Sagan om de två tornen". Lyssna här. Suggestivt som få. Samtidens soundtrack...?

Vidare. Den 5 augusti gick jag igenom sagda manifest. Jag letade sjuka passager. Det behöver man inte leta länge efter. Läs hela inlägget här. Och härmed ett utvalt citat med Breiviks ord först, sedan mina:
[Hur man hejdar en bil och säger åt föraren att lämna över bilen:] If he refuses, insist and threaten with criminal charges for obstructing a criminal investigation and offer him your service number... If he still refuses threaten with shooting him if he does not vacate his car within 10 seconds. If he still refuses, shoot him in the head. [s 957]

Detta råd ges i den operativa delen. Hur ska en attentatsman göra för att snabbast skaffa en bil och kunna lämna platsen? Man bryter sig då inte in i en bil, nej iförd polisuniform (motsv) hejdar man en och övertalar föraren att lämna över den. Vi ser här Breiviks "krigiska" sinnelag. Han ser sig som en soldat i krig, därför den totala kompromisslösheten. Formellt måste ju en soldat vara beslutsam men att en terrorist anser sig vara i krig även om det är fred, ja däri ligger hans operativa övertag: det möjliggör hänsynslöst handlande i en samhällsatmosfär av fredlighet. Även Baader-Meinhof-ligan såg sig som soldater i krig. Även jihadister torde anse det.

Jag citerade även Breiviks tankar om att marknadsföra sig och hans uniformsmani samt hans livsstil: "Take a time out, make your favourite smoothie, work out or check the newest DVD of your favourite sjanger [sic, ska vara genre], or whatever cheers you up! It’s important to enjoy life even if we work with thankless tasks." [s 1412] Aha, noterat.

- - -

I augusti förra året skrev tidningarna mycket om Breivik. 6 augusti kunde man nämligen åter länka till dem. Då skrev jag å min sida om den galna värld vi lever i. Med Breivik blev den ännu galnare. Se här. I inlägget nämnde jag Fjordman och jag sa att Breivik hade delvis rätt i sin kritik av islamism och Frankfurtskola. Jag refererade till manifestet igen och skrev:
Breivik hade verkligen tänkt igenom sitt dåd rent operativt. Han hade till exempel en speciell gnuggmaskin för att ta bort hyrbilsfirmornas dekaler på de bilar han hyrt. [s 1469] Bilarna skulle se ut som hans egna, det gav ett stabilare intryck. Detta är en av tusen saker Breivik nämner i sin dagbok [s 1415 ff].

Han var rätt skärpt som planerare. Detta måste man medge. Sedan kan det inte sägas alltför ofta: dådet i sig var sjukt. Jag menar, nog intresserar jag mig för Breviks analytiska approach i skaffandet av vapen etc men visst kommer vämjelsen där efter tag. Skaffa vapen, för vad? Mörda. Det lämnar en besk eftersmak.

Men vi kan inte bara reagera med indignation i denna fråga, detta komplex som heter Breivik-Utöya-2083. Vi måste ha is i magen och bege oss in i mörkrets hjärta. Och Breivik har lämnat en hel del ledtrådar i sitt manifest så nog finns det saker att skriva om.

Det finns saker att skriva om. Jag kommer att fortsätta skriva om Gud så vill. Jag har en mängd inlägg om Breivik, nu har jag återgett tre av dem. Och inlägg 1-3 finns citerade här, inlägg 4-6 här.




Relaterat
Breivik enligt Varricchio
Arntzen mot Breivik
Svenssonaffären
Frankfurtskolan
Breivik var för otålig

Inga kommentarer: