söndag 4 mars 2012

Dagens on dits 2


Den amerikanske radioprataren Rush Limbaugh är i rubrikerna. För vad då? För att ha mördat? Bedragit? Stulit en bil? Nej, han har kallat en kvinna "hora". Fy på dig Rush, du konservative stöt! Men han är inte så radikal, han brukar inte köra invandringskritiken så hårt. Men det kan jag. Nu är det DN som tar upp någon struntsak om "språkanalyser". Kanske kommer därmed något immigrationsfall i kläm. Vi måste anställa 40 jurister till. Och stämpla "godkänt" på alla ansökningar. För övrigt går Ryssland till pseudoval idag. Det är OK. Välj om Putin, han duger bra. Jag dyrkar honom inte men kan inte uppröras över detta. Hellre Putin än en naken feminist-aktivist, glorifierad av DN. dn svd




Ryssland, vad ska jag säga om Ryssland? Jag citerar mig själv från 4 december förra året, när det var val till duman:
Visst är Ryssland en stormakt. Och en halvtotalitär sådan: Medvedev och Putin omväxlar på president- och statsministerposterna. Men man behöver inte alltid se så negativt på Ryssland. Jag menar: vi har krigat och vi bör ha garden uppe, men till bilden hör att vi haft fredligt utbyte också. Själva den ryska staten grundades ju av vikingar som kallats dit: "Kom och styr över oss" sa ju ryssarna enligt Nestorskrönikan. Så präktiga vikingar kom dit och ryssifierades snabbt: Helge blev "Oleg" och Erik blev "Rurik" och så vidare.

Det om detta. Nu går jag OT. Jag ska prata om mig. Blir det för personligt så sluta läs, sluta läs ögonblickligen!

Häromdagen fick jag en kommentar. Där kallades jag ”oanställningsbar introvert bloggare/författare som fantiserar om handlingskraftiga män”. Tidigare har glåporden bl.a varit "pajas" och ”fyllo i tunnelbanan som yrar om världens undergång”... Keep ’em coming säger jag, det här bekräftar mig. Ja f-n: hellre ökänd än okänd. Inte så att jag medvetet provocerar. I haven't even BEGUN to provoke...! Det är bara så att vissa nyckelord väcker tigern i bloggläsaren. Som "jag är german", "jag är svensk och stolt över det", "Sveriges kultur ska vila på traditionell grund". Då brister det för den sedvanlige läsaren. Det kan såklart ha att göra med viss hjärntvätt från dagisåldern och uppåt. Det har också att göra med sekulariseringen. Det är en religiös glöd man angrips med om man vågar se sig som självmedveten, politiskt engagerad svensk. Politik är religion idag. Traditionella, identitära krafter måste rullas tillbaka, annars får vi Hitler och blodbad igen. Så tänker vardagssvensken.

"Introvert författare"... ja det är jag nog. Jag har mina introverta sidor. Hur ska man annars kunna ge sig ut i Terra Incógnita och meditera över romanintriger, miljöer, figurer...? En roman av min hand är Camouflage.

Det är en bra roman. Många har laddat ner den. Det finns ingen annan som skriver om det jag skriver om. Ingen! Inte i dagens Sverige. Inte bland dagens romanförfattare. Där är det bara indignation, livsstilspjunk, memoarböcker om mamma eller den egna jobbiga uppväxten. Fy fan så medioker soppa säger jag.

Jag skriver om livets väsentligheter: kordit, naftalin och segelduk. Lindelöv lindelöv susa. Granris jeepdunk baljfästare. För att ge ett litet smakprov ur ovannämnda Camouflage:
Rätt vad det var kom han till ett fält. Det var belagt med stålplank, perforerade profiler för tung trafik. Gräset spretade i hålen.

På fältet stod det tvåmotoriga plan han sett tidigare, det med radarantennerna i nosen. Han gick närmare.

Det var övergivet, stod där med mörka rutor under den malvafärgade himlen. Flygkroppen var gråvit med shatteringar, han tyckte det påminde om ett vinterkamouflage. Det såg i alla fall himla läckert ut, ”sobert en hårsmån från smärtgränsen”...

Han hittade en bottenlucka, öppnade den och krånglade sig in. han nådde cockpit och satte sig i pilotstolen, den vänstra. Han studerade reglagen i en halvtimme. Sedan slog han på huvudströmbrytaren, ställde gasreglaget på ”halv” och tryckte på startknappen. Motorerna hostade igång.

För att göra en lång historia kort taxade han snart ut på banan, den stålplanksbelagda ängen. Han bedömde motvinden, nådde änden, vände, drog på full gas och lyfte. Han svävade, han flög över Blodskogar och Eldzon, över Landet och Ingenmansland, Det hemliga Landet – bort och iväg, hem till en mer hemlik plats – kanske ännu ”Landet” men strunt samma, han körde på intuition och gjorde vad som kändes rätt.

Han tog sig upp ovan molntäcket, svävade i solens fria länder, skådade molnmattan under sig. Såg sagoslott i fjärran.

Motorbuller –

Varvtal –

Oljetryck –

Så flög han vidare till helvetet. Ladda ner gratis här.

För övrigt är det första söndagen i mars idag. Vasaloppet är i full gång. Mandom mod och morske män. I fädrens spår för framtids segrar. Ett urnordiskt kraftprov som värmer ett germanskt hjärta. Durchaus!



Relaterat
Nya Tider
Mina memoarer
Svenska stories
Novell: Näringsminister Annie L. möter sin överman
Gustave Doré: "The Vision of the Valley of the Dry Bones"

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ang 90% saknar id när de kommer till Sverige, ingen som undrar varför ? Jo det är så att de inte skulle få stanna många av dem om de hade id. Eller så har de en bakgrund som brottslingar eller annat och vill ha en ny identitet.
Så det enkla svaret framför näsan är, kräv id, utvisa alla utan id utom i undantagsfall . Alla kan ha någon form av id allt annat är lögn, de kan inte kliva på ett plan utan id ens.
Så varför ställer man inte det kravet istället? Nej då börjar man ifrågasätta språktester? Bättre vore krav på id så slapp man dessa. 90% har alltså inget skäl att få asyl om de skulle ha id med sig??? Vilka är det vi släpper in? Vi vet inte det kan vara massmördare....

Svensson sa...

Precis: DN nämnde det där om "90% saknar ID" men sedan var det liksom bra med det. DN ignorerar sanningen, DN har slutat existera i verkligheten. Tur att ni har mig som säger sanningen i ämnen som dessa.