söndag 12 juni 2011

Galaxen lovordad


Jag är en praktkyrassiär till fots, en idog trumslagare på livets trumma, en förbisedd idkare. Nej vänta nu, förbisedd är jag ju inte -- för nu har En Vänlig Själ bloggat om mig och Galaxen så det står härliga till. Det är Hedniska Tankar som läst denna blogg och skriver:
Bäst är Lennart Svensson alldeles definitivt som essayist – ibland når han rent av Frans G Bengtsson artade höjder, som i sitt rätt nyligen skrivna kåseri om General Patton eller hans skildring av Ted Lawsons ”30 sekunder över Tokyo” – en bok jag fullkomligt slukade som barn. Den Svenssonska prosan är osannolikt vild, han liknar ett slags pojkgeni, som oavbrutet bygger plastmodeller – hans ”Aspekter på JG Ballard” om vissa essentiella scener ur "Solens rike" påminner mycket om det där [...]

Det är vänliga ord. Hedniska Tankar kallar mig "en av Härnösands största särlingar på Internet och i verkligheten". Det kan stämma. Bloggaren har även läst några av mina skönlitterära alster och säger detta:
[Svensson har] smak för JG Ballard, krig och underliga diktsamlingar och romaner, som han skriver alldeles själv – få, om ens några skribenter nuförtiden skulle kunna hitta på namn som ”Skallet från den kapitolinska varginnan” eller skriva en hel novell efter Albrecht Dürers tavla "Riddaren, djävulen och döden" – [...] förutom att han också döper sina alster till sådant som ”Camouflage” eller ”Stridsmiljö 2500”.

Det var ju kul. Att få dylikt skrivet om sig. Hela inlägget läser ni här.




Relaterat
Ballard: Solens rike
Novell av mig på bloggen Marmeladkungen: Riddaren, djävulen och döden
Science fiction från höger
"Actionism" -- presentation på svenska
Ett rike utan like (2017)
OKQ8 Kaptensgatan

Inga kommentarer: