söndag 4 juli 2010

Episod i domkyrkan


Här i stan har vi en kyrka. En domkyrka: Härnösands domkyrka.

Den står öppen för enskild andakt. Som de flesta kyrkor i landet. Så att: häromdagen for jag dit för lite enskild andakt. Det var en varm eftermiddag, lite mulen. Jag stegade in i denna vita kreation på sin platå. Väl inne fann jag dock ingen andakt. Någon satt och spelade på flygeln.

Det är envars rätt att inom vissa gränser traktera detta instrument, placerat framme vid altaret, strax framför vänstra bänkraderna. Det var väl någon kantor som såg det för gott att denna dag hamra fram lite Lars-Erik Larsson eller annan avantgardemusik.

"Fantomen på Stora operan", anyone...?

Alltnog. Jag satte mig. Och mediterade. Till tonerna av "hård pianomusik". Vissa passager var njutbara men -

Jag har upplevt samma sak i Uppsala domkyrka. En gång vid lunchtid en vinter, ja då brölade man på med storbasarna i orgeln. Det kan vara mäktigt, det kan vara lite katharsis. Men jag föredrar lugn måste jag säga.

Jag satt alltså i Härnösands domkyrka denna junieftermiddag. Väntade så smått på att spelmannen skulle sluta. Då fick jag infallet att gå på toaletten för att ta av mig de långkalsonger jag mysteriöst valt att ta på mig denna dag.

Och hast du mir gesehen - väl inne på hemlighuset slutade musiken! Kantorn la av! Fantomen gick hem!

Frid.

Med förrättat ärende gick jag ut i salen. Frid, gudomlig frid...!

Pelarna presiderade. Högaltaret med målningen vilade på sin plats. Förgyllningarna förtrollade. Ja, jag tog en liten tur ner mot det allra heligaste, förundrades av synerna. Och friden.

Så satt jag mig för att meditera på en av bänkarna. Milt och rogivande.

Sedan gick jag ut och satte mig i parken bakom kyrkan. Också det var fint. Mulet väder med aningen sol.

Bilden visar som ni förstår Härnösands domkyrka, en basilika med kupol över altaret, ungefär som Peterskyrkan. Men så stor är den inte, nej den är rätt liten: Sveriges minsta domkyrka.

(Detta var ett inlägg under etiketten tempel. Klicka och kolla in fler svenssonska kyrkäventyr.)




Relaterat
Svensson: biografi
Eld och rörelse: fri pdf

Inga kommentarer: