söndag 10 januari 2010

Krigsarkivet


Ibland tar jag mig en tur i mitt bibliotek, smeker med handen utefter bokryggarna och riktigt myser. "Sicken kulturskatt" tänker jag, "vilka läsefrukter och kunskaper finns det inte i dessa luntor!" Jag räknar mig till godo all den id jag lagt ner på att införskaffa dessa böcker, alla utrensningar jag gjort för att det ska "växa bättre", samt den estetiska ådra som gör att bara snygga ryggar förekommer i mina hyllor.

Mycket kunde sägas om mitt bibliotek och dess böcker. Här tänkte jag dock lista mina krigsböcker och därmed jämställt, som spioneri och antikhistoria, det sista något som ofta inbegrep skildringar av fältherrar och drabbningar. Här är HELA LISTAN:

Andra världskriget
Middeldorf, Taktik på östfronten
Liddell Hart, På andra sidan kullen
Kluge, Slaget ("Schlachtbeschreibung", om Stalingrad)
Hemdal, Reservfänrik (finska vinterkriget)
SoldF 1957, 1972, 1985 plus en fälthandbok från 1942
Bailey, Tarawa
Ehrensvärd, Hårt mot hårt (försvarsupplysning om vad det nya kriget innebär, boken kom 1943)

Romaner
Walker E Blake, Heartbreak Ridge (Koreakriget)
Linna, Okänd soldat
Hassel, Marschbataljon, SS-generalen, Döden på larvfötter, De fördömdas legion
Stagg, Blodig strand (stillhavskriget)
Heinlein, Starship Troopers
Ageton, Mot fientlig kust (stillahavskriget)
Steele, Anfallet på Timor (engelsmän i stillahavskriget)
Jackson, Djungeln har tusen ögon (australiensare i stillahavskriget)

Antikt
Arrianos, Life of Alexander
Plutarchos, The Age Of Alexander, Fall of The Roman Republic, The Age of Athens
Herodotos, The Histories (om perserkrigen)

Spioneri
Trepper, Röda kapellet
Kummenius, Kontraspion för fem länder
Wennerström, Från början till slutet
Wright, Spy Catcher
Flicke, Röda kapellet
Treholt, Ensam
Nordblom, Industrispionage
E7, Jag är spion

Uniformer
Kannik, Uniformer i färg
Nicholson, Military Uniforms - The Splendour Of The Past


En del av böckerna ovan finns recenserade på bloggen. Till exempel Staggs "Blodig strand", Linnas "Okänd soldat" och E7:s "Jag är spion".

Inga kommentarer: