lördag 24 januari 2009

Slutet av januari



En fråga till er mina läsare: vet någon var Uppsalas nya Ikea kommer att ligga? Jag tänkte åka dit i april och köpa lite handdukar och lakan, nämligen. Sånt går jag och tänker på i dessa januaridagar. Annars kan jag ju berätta om sånt jag läser nu. Det är till exempel Heidenstams "Karolinerna", teatralisk och lite fånig men mestadels rätt bra faktiskt, schwungfull och tajt. Man har inte tråkigt, Heidenstam mixar djupsinne med fart och fläkt. De lite mer udda novellerna som "Dumma svenskan", "Måns Fransöske" och "Efter femtio år" sitter rätt bra, ja även den avslutande "Skeppet" - men i så fall minus den patriotiska deklamationen allra sist; teater, remember! Sedan har jag läst Linnés Lappländska resa, också den tajt, en vetenskpalig rapport med liv och lust. Han rider norrlandskusten norrut och besöker bland annat Skulegrottan, men sedan nämner han inte att han passerar Övik - av det skälet att Övik inte fanns då, 1732. Jag bodde i denna stad som ung. Mycket 1700-tal som synes, karoliner och Linné, och faktiskt har jag läst om Swedenborgs Drömbok också (mer om den här, scrolla ner lite bara. Alltid fängslande: man hittar hela tiden nya saker i den, man kan aldrig räkna ut vad som ska hända på nästa rad. Lustigt att han använder "enär" som synonym till "när". Likt Linnés bok är detta en litterär klassiker "in spite of itself": Linnés bok var bara en rapport och Swedenborg skrev inte om sina drömmar för att publicera dem. Idel 1700-tal alltså. Något djupsinnigt om 1700-talet tror jag mig för den skull inte kunna säga. Det fanns intressanta människor då som nu; 1700-talet i sig intresserar mig inte. 

1 kommentar:

Johan A sa...

Det nya varuhuset blir granne med det gamla.