tisdag 16 september 2008

Mer Åselehaiku


Jag har tidigare återgett mina haikudikter. Närmare bestämt här. Nu kommer det mer av den varan. Liksom förr är det de dikter jag hade i Magasin provins - utom den första som kommer här, den är nyskriven.




Åsele ligger i södra Lappland, i Västerbottens inland. Ångermanälven flyter förbi, gör en krök runt samhället. Jag föddes i Åsele 1965; mina memoarer därifrån kan läsas här och här.

---

Vågor som kluckar
mot roddbåtens skrov -
sol över Söråsele.

Gran och Molins mataffär
på övre torget
finns inte längre.

Hästar springer över fältet,
vinden sliter tag
i deras manar.

Mellan tallarna
ser jag hur den flyter fram:
Ångermanälven.

På gevärsskyttebanan
går jag och letar
lerduvor.

Sörenoreberget,
Åsele, Västerbotten -
mitt eget Fuji.

(Ja, det är jag på bilden.)




Relaterat
Svensson: biografi
Eld och rörelse: fri pdf

Inga kommentarer: